Čmáranice - aneb povídání o dětské kresbě
Kresba je
jedním ze symbolických vyjádření pocitů každého člověka. Malé děti
fascinují tužky, fixy a vůbec všechno čím jde zaznačit jakoukoliv
barevnou stopu. Kamkoliv. V tomto ohledu se fantazii meze nekladou a
podlaha, závěsy, zeď nebo potah sedačky se přeci jeví jako ideální místo
pro tvoření. Barvami.
Batolata malují
všude. Do písku, omáčkou čárají prstem po stole, marmeládou po oblečení
(když to tak píšu, uvědomuju si, že je to často zábava i dětí mnohem,
mnohem starších:o) Z drobků a slin vytváří úhledné kreace na kočárcích,
kukuřičnými křupínky dotváří fádní vzhled autosedaček... Maminky tím
dohání k šílenství.
Když přejde období malování "vším po
všem" nastává kolem druhého roku nové období, kdy dítě chápe, k čemu
slouží barvy i papír. Maminky jsou plné očekávání, že ten jejich prcek
už konečně začne malovat něco pořádného. Sluníčko...
nebo alespoň malé kolečko...dobře alespoň něco, co připomíná kolečko.
Pejska... nebo alespoň něco, čemu dítě říká pejsek. Maminky potřebují vidět výsledky.
Pomáhají, tvoří za dítě. Nemohou přenést přes srdce, když se dítě do
tvoření zabere tak, že na konci malování je na papíře černo-šedo-hnědá
skvrna plná žmolků mokrého papíru a děr. Mezi 2 a 4 rokem jsou ale děti v
podstatě nejšťastnější, když výsledkem jejich práce jsou všechny
oblíbené barvy na papíře, nejlépe v silné vrstvě a v dokonalé syntéze.
Nechte děti projít si svým černým obdobím. Nehledejte za tím nic víc,
než radost z tvoření, ze zaplnění velké bílé plochy, která pojme tu
barevnou smršť!
Dříve než děti začnou malovat tvary a
přesné čáry, musí se naučit ovládat svou neposednou vedoucí ruku, která
si dělá zpočátku co chce. Pokud si neumíte představit, jak je to těžké
naučit se malovat, zkuste si přeležet paži, kterou běžně nepíšete, tak
aby byla znehybněná, pak do ní vezměte štětec a zkuste s ní namalovat
něco smysluplného;o)
Nebojte se, nebuďte nedočkaví, protože
pokud dítě v ostatních oblastech vývoje nijak nezaostává za svými
vrstevníky, nastane po období černých skvrn čas, kdy dítě začne spojovat
čáry a tvary a začnou se rodit takzvaní hlavonožci. Vždy počítejte s
tím, že každé dítě je jiné (a to i u sourozenců z jednoho hnízda), a
proto se první univerzální postavičky začnou objevovat mezi 2 a 4 rokem.
Postupně začnou být postavy propracovanější. Před nástupem do školy, by
měl předškolák na 5.-7. roce zvládnout v podstatě bez problémů postavu
maminky. Vykreslenou detailně včetně všech základních částí těla, prstů
na rukách a všech hrubých detaiů obličeje. Mezi prvním a druhým obrázkem
je zhruba 3-5 let intenzivní práce dítěte na komplexním rozvoji hrubé i
jemné motoriky ruky, která jde ruku v ruce s rozvojem intelektových
schopností.
Jak dítě ke kreslení motivovat
Při správném motivujícím a oceňujícím přístupu budou děti malovat s chutí.
Důležité je mít kvalitní pastelky a pro
správný špetkový úchop tužky používat už od malička tlusté trojhranné
pastelky s dobrou měkkou, ale nelámavou tuhou.
Ohledně motivace platí dvojí:
- 1. výsledky práce nehodnotit a kresby dítěte s nikým nesrovnávat
- 2. dítěti do kreslení nevstupovat a nemluvit mu ani do výběru barev.
Tíhne-li dítě více k zemitým tónům(tmavé
barvy černá, hnědá, temná zelená...), pak na tom není nic špatného.
Nejčastěji maminky a babičky mají tendence dětem podsouvat svůj pohled
na svět, což ale v dítěti může zadusit touhu experimentovat a snít.
Nesnažte se dětem vnutit všeobecně platné dogma o žlutém slunci, o tom,
že lidé přeci nemají mít modré vlasy a domeček vypadá takhle, ukaž já ti
ho namaluju... Nechte dítě, ať své nápady při volné tvorbě přenese na
papír jak chce. Zeptejte se ho nakonec, co nakreslilo, ono vám to jistě
rádo poví. Můžete název obrázku jeho slovy zaznamenat tužkou na druhou
stranu. Uvidíte, že se společně za pár let jeho tehdejším nápadům ještě
zasmějete. Na kreslení je krásná právě spontaneita dítěte a uplatnění
jeho fantazie. Dítě svazované cizími představami buď na malování
zanevře, nebo o spontaneitu přijde a bude se snažit nakreslit jen to, co
se od něj očekává. Pak už ale pro ně kreslení nebude tak příjemné,
nebude při kresbě tak svobodně vyjadřovat své pocity.
Ať si děti klidně malují růžové panáčky.
Stačí se podívat na příklady dobré praxe: Simpsonovi jsou žlutí a
Šmoulové modří, přesto je milují dospělí i děti;o)
Bora
www.skolkahrou.cz
Komentáře
Okomentovat
Děkujeme za Váš komentář;o)